Afzet van eigen producten zorgt voor waardering
Artikel gepubliceerd in Vakblad Vee & Gewas.
Boris Noordhoek verkoopt onder eigen merk
Zoveel mogelijk producten in eigen beheer afzetten. Dat is de doelstelling van Boris Noordhoek (31) uit Wolphaartsdijk (ZL). Zo verkoopt hij kippenvlees onder de noemer ‘De Zeeuwse Kip’ en vlees van edelherten met de naam ‘Het Zeeuwse Hert’. „Zo krijg je echt waardering voor je producten.”
Boris Noordhoek ziet kansen om zijn vlees in de toekomst nog meer te vermarkten, bijvoorbeeld in de lokale horeca.
Op de boerderij net buiten Wolphaartsdijk is allerlei bedrijvigheid. Wie het erf oprijdt, ziet meteen drie kippenstallen staan. In de drie stallen zitten 72.000 vleeskuikens. Ook heeft de familie Noordhoek 1 hectare wijnbouw en 20 hectare akkerbouw (veldbonen en tarwe, voor de kippen). Deze 20 hectare worden meegenomen in het bouwplan van de broer van Henk Noordhoek (59), de vader van Boris. Hij is akkerbouwer een stukje verderop, op het ouderlijk bedrijf van Henk. Henk begon dertig jaar geleden zelf de pluimveehouderij en het akkerbouwbedrijf.
Zeventig edelherten
Inmiddels is zoon Boris, die trots de veestapel en akkers laat zien, ook toegetreden tot het bedrijf. Hij vertelt dat het bedrijf graag extra stappen zet, bijvoorbeeld op het gebied van dierenwelzijn en energie. „Zo broeden we zelf de eieren uit en zitten onze kippen met tien per vierkante meter. We mengen zelf het voer, dat bestaat uit zelf geteelde veldbonen en tarwe, en aangekochte maïs. En we zijn energieneutraal door een grote houtkachel die de stallen verwarmt en zonnepanelen die ons van groene stroom voorzien.”
Wat je niet meteen ziet als je het erf oprijdt, zijn de edelherten die in de weiden aan de buitenkant van het bedrijf scharrelen. „We hebben zeventig moederhindes, die nu allemaal een jong hebben of er snel een zullen krijgen”, vertelt Noordhoek. „In deze tijd van het jaar lopen ze buiten, verdeeld over twee weiden; in de winterperiode staan ze op stal.”
Edelhertboerderijen zijn zelfzaam in Nederland. In de zoektocht naar mogelijkheden om het bedrijf te ontwikkelen, kwam Henk in 2018 uit bij edelherten. „Als we iets nieuws zoeken, zoeken we altijd een uitdaging die we interessant vinden. Zo kwamen de edelherten op ons pad”, vertelt Boris.
Om het houden van edelherten financieel aantrekkelijk te maken, geldt dat eigen afzet een voorwaarde is. „Je doet het zelf, of je doet het niet”, stelt Noordhoek. „Dat is wel waar ook altijd onze ambitie lag.”
Zo gingen ze in 2018 op zoek naar manieren om het edelhertenvlees zelf te vermarkten. Het vlees wordt eerst extern verwerkt bij een wildexpert. Dan komt het terug op de boerderij en verkoopt Noordhoek het vlees via de webshop. Ook levert hij aan horeca en andere boerderijwinkels. De prijs bepaalt hij aan de hand van wat marktconform is.
In het kader van bedrijfsontwikkeling gaat Noordhoek dan ook nadenken over het vermarkten van kippenvlees. „We vonden het leuk om zelf te zorgen voor eigen afzet van het hertenvlees, dus wilden we dat ook gaan bekijken voor de kippen. Je wilt zorgen dat je bedrijf toekomstbestendig is. Dit is een manier om dat te realiseren.”
Waarom hij juist het creëren van eigen afzet kiest om zijn bedrijf te ontwikkelen? „Je krijgt een stukje waardering voor je producten. Je hoort van consumenten vaak wat zij ervan vinden en dat is niet alleen maar als het negatief is, in tegenstelling tot de verkoop via de groothandel.”
‘Als we iets tegenkomen wat bij ons past, gaan we daar misschien wel voor’
Stapje extra
„Juist omdat wij ook een stapje extra zetten, vinden we het goed om dat te laten zien. Voor die extra dingen, zoals het zelf broeden van de eieren, krijg je financieel niets terug als je de kippen aflevert aan de groothandel. Als je het vlees zelf vermarkt, kun je jouw verhaal laten zien aan consumenten. En dat vinden ze dus echt de moeite waard.”
In 2020 komt de Boerenversneller op zijn pad (zie kader). Noordhoek zit dan in een traject van de Zuidelijke Land- en Tuinbouworganisatie (ZLTO) over bedrijfsontwikkeling en wordt gewezen op het bestaan van de Boerenversneller. „Dat leek mij een interessant programma, dus heb ik me ingeschreven. Op verschillende dagen kregen we allerlei sessies over bedrijfsontwikkeling. Dat was interessant om mee te maken.”
In die tijd is Noordhoek al wel begonnen met het vermarkten van de eigen producten, maar staat het nog in de kinderschoenen. Hij wil met het programma handvatten krijgen om de afzet verder te laten groeien.
„Het heeft er vooral voor gezorgd dat ik extra ging nadenken over de manieren waarop dat allemaal kan. Het was ook fijn om dat samen te doen met andere jonge ondernemers, die allemaal eenzelfde soort verhaal hebben”, blikt Noordhoek terug.
„We kregen bijvoorbeeld het advies om meer te focussen, maar dat hebben we eigenlijk niet gedaan. Ook onze coach gooide dat advies al snel overboord, omdat hij merkte dat wij het vooral leuk vinden om verschillende dingen te doen.”
De Zeeuwse Kip
Noordhoek verkoopt het vlees van de kippen al een aantal jaar onder de merknaam ‘De Zeeuwse Kip’. Hij verkoopt het via de webshop, horeca en boerderijwinkels, en consumenten kunnen het vinden in de lokale supermarkt. „We verkopen vooral veel lokaal, maar soms zijn er ook wel bestellingen uit het noorden van het land. Dat is toch echt wel tof om te zien.”
Hij schat dat hij momenteel wisselend tussen de 1 en 5 procent van de kippen zelf afzet. In de toekomst wil hij dat percentage graag verder laten groeien, maar een echt streefpercentage heeft hij niet. ‘Massa’ streeft hij sowieso niet na. „We willen vooral kijken wat goed voelt. Stel, je zou nu zeggen dat je 10 procent wilt, maar dat werkt niet, dan is dat geen goed uitgangspunt. We willen gewoon gestaag groeien en zo zorgen dat we een optimale balans vinden. Werkplezier staat daarbij centraal.”
Voor het edelhertenvlees is het doel vooral om het hele hert te verkopen. „Nu verkopen we bepaalde delen heel goed, terwijl andere nog achterblijven. Vooral in december verkopen we veel hertenvlees.”
De jonge pluimveehouder hoopt wel dat het vlees vaker door heel Nederland verspreid wordt. Hij ziet ook kansen in de horeca. „Vooral bij restaurants die graag weten waar hun producten vandaan komen. We zoeken vooral klanten die met een reden kiezen voor onze producten.”
Ook denkt hij aan eventuele uitbreiding naar de zuiderburen. „De koerier waarmee we werken, levert ook in België, dus dat zou ook altijd nog een optie kunnen zijn.”
Het zelf vermarkten gaat binnenkort wellicht nog verder dan alleen het herten- en kippenvlees. Op de boerderij is namelijk ook een wijngaard van 1 hectare te vinden, die vader Henk besloot aan te planten. Ook dat leek hem een leuke uitdaging. „De eerste oogst zit nu in de vaten”, vertelt Noordhoek. „De eerste resultaten zien er goed uit, maar het is nog even afwachten of de kwaliteit goed genoeg is om de wijn te verkopen.”
Uiteindelijk moet er witte, rode en roséwijn van gemaakt worden. Ook die zal de familie Noordhoek zelf vermarkten.
Voor nu wil de jonge ondernemer vooral de afzet verder uitbouwen. Wat de toekomst zal brengen, weet hij nog niet. „Het zou goed kunnen dat we weer een keer met iets nieuws komen. We zijn niet op zoek naar iets, maar als we iets tegenkomen wat goed voelt en zou kunnen passen, gaan we daar misschien wel voor. Zoals kansen komen, is het goed”, besluit hij.
Naast alle landbouwactiviteiten is er nu ook een wijnveld van 1 hectare. De eerste oogst zit al in vaten.
Kader | Boris Noordhoek wil afzet eigen producten laten groeien
Veehouder en wijnteler Boris Noordhoek wil de afzet van zijn eigen merk pluimvee- en hertenvlees en zijn wijnproductie verder te laten groeien, maar gaat liever niet met zijn producten langs de deur om het aan de man te brengen. Daarom stak hij zijn energie onder andere in de ontwikkeling zijn eigen webwinkel.
Dat vertelt Boris in een gesprek met Jeroen van IJzerloo, algemeen directeur van FoodHub op de boerderij van Boris in Wolphaartsdijk. Beiden blikken in een video terug op de Boerenversneller van 2020, waar Boris aan meedeed.
Kader | De Boerenversneller
De Boerenversneller is onderdeel van De Nieuwe Boerenfamilie (NBF). In dit ondernemersprogramma voor agrarisch ondernemers gaan boeren in het licht van de landbouwtransitie op zoek naar haalbare, logische en duurzame innovaties op hun bedrijf. Dat doen ze niet alleen, maar samen met collega’s en onder begeleiding van experts en ervaringsdeskundigen van NBF. NBF staat voor samen slimmer boeren, en zet in op samenwerking tussen boeren en niet-boeren, zoals de architect, ambtenaar, marketeer, chef-kok, bankier, jurist, sportleraar en ontwerper.
In deze serie worden meerdere boeren geportretteerd die hun bedrijf op een andere manier willen inrichten en daarvoor meededen aan de Boerenversneller. De boeren zijn melkveehouder Siebe van de Crommert uit Erp (NB), pluimvee- en hertenhouder Boris Noordhoek uit Wolphaartsdijk (ZL), leghennenhoudster Anne van Lith uit Sterksel (NB) en melkveehoudster Diana van Veelen uit Zeewolde (FL).
Sinds 2018 heeft het bedrijf ook edelherten. Op dit moment lopen er zeventig in weiden van het bedrijf.